top of page

Frigiderul mobil al Anei, Liceul de Informatică ”Tiberiu Popoviciu”, Cluj-Napoca, Cluj

Realizat de Ana Cătălina offline, folosind ghidul Change Architects Home Edition

#sărăcie#milă#vreau să ajut


Provocările identificate:

Provocarea aleasă este aceea de a ajuta oamenii săraci. A ales această provocare datorită milei pe care o are față de acești oameni că nu au tot ceea ce ea are, că locuiesc în zone sărace ce nu le oferă nicio alternativă de a ieși din sărăcie, considerând că lumea este nedreaptă.

Soluțiile identificate:

Soluțiile găsite pentru a ajuta oamenii săraci sunt să creeze un frigider mobil, să congeleze mâncarea în plus, să nu se arunce mâncare și să se gătească rațional, nu prea mult, de fiecare dată când cumpără alimente să cumpere mai multe produse, pentru a crea un stoc din care pot ajuta săracii, să implice în acțiunea de ajutorare și pe bunici și pe apropiați, care, la rândul lor, vor implica alți oameni și să doneze bani asociațiilor de ajutorare.

Activitățile realizate de elevi:

În societatea modernă există diferențe mari între nivelul de trai al oamenilor. Acest lucru se datorează diverșilor factori. Unii se nasc în zone foarte sărace și nu găsesc variante de a-și construi o viață mai bună. Se bucură dacă au o bucată de pâine de pus pe masă.

Frigiderul mobil, plin cu bunătăți, vine în ajutorul acestor necăjiți ai sorții. El are alimente suficiente ca să-i hrănească pe toți.

Construirea lui s-a făcut dintr-o cutie mare în care a așezat câteva ”rafturi”, tot din cutii mai vechi. L-a făcut mobil cu ajutorul unui skateboard pe care l-a așezat.

Procesul de implementare a activităților:

Activitățile s-au desfășurat offline, pe parcursul unei săptămâni, dar activitățile le-am discutat și explicat online, pe scurt, pentru a mă asigura că toți copiii au înțeles ce au de realizat. Am ajutat copiii să se orienteze înspre o singură provocare și să se focuseze pe aceasta, să o descrie, să-i caute soluții și să construiască prototipul. Ghidul activităților a fost trimis pe Whats App pe grupul clasei, dar a fost și publicat pe Google Classroom, platforma pe care ne-am desfășurat lecțiile de când stăm acasă.

După primele trei zile, i-am lăsat să gândească și să realizeze prototipul. Mulți elevi au început proiectul, dar nu l-au finalizat toți deoarece pe final de an școlar s-au mobilizat mai greu sau nu au reușit să-și convingă apropiații să se implice în a-i ajuta. Pentru cei care au finalizat proiectul am fost extrem de plăcut surprinsă când am văzut cum s-au implicat toți membrii familiei, de la frați, părinți, până la bunici. După ce copiii au realizat prototipul, cine a dorit ne-a făcut o prezentare a proiectului și la întâlnirea online.

Competențele dezvoltate de elevi:

Elevii au învățat să se implice într-un proiect, să colaboreze cu alții pentru a duce la bun sfârșit ceea ce și-au propus, să fie consecvenți și persuasivi pentru îndeplinirea unei sarcini, și-au exersat creativitatea, imaginația, spiritul civic, abilitățile practice și capacitățile de a se proiecta într-o lume mai bună.

Planuri de viitor:

Abia aștept provocarea nivelului II și receptivitatea elevilor la aceasta.

Oportunități de îmbunătățire:

Îmi place proiectul așa cum este, îmi plac și mie și elevilor provocările, așa că nu am avea nimic de schimbat.