top of page

Scapă-mă de gunoaie!, Liceul de Informatică ”Tiberiu Popoviciu”, Cluj-Napoca, Cluj

Realizat de Alexandru offline, folosind ghidul Change Architects Home Edition

#aruncăm mult#nu-mi plac gunoaiele#le vin eu de hac!


Provocările identificate:

Provocarea aleasă este aceea de a scăpa lumea de gunoaie pentru că miros urât și nu ne place să le vedem și să le simțim, ele fiind din ce în ce mai multe pentru că oamenii aruncă tot mai multe lucruri.

Soluțiile identificate:

Soluțiile identificate sunt: să refolosim lucruri pentru a nu mai cumpăra mereu altele și altele, să se facă mai puține gunoaie și să nu se mai comande mâncare la restaurante pentru a se arunca mai puțin.

Activitățile realizate de elevi:

Din dorința de a scăpa lumea de atâtea gunoaie, elevul a realizat o cutie de reciclat lucruri pentru a putea fi date altor persoane care au nevoie de ele sau a li se putea da o altă întrebuințare după ce le sunt aduse anumite transformări.

Materialele folosite sunt: o cutie de carton, împachetată într-o hârtie pe care a desenat gura unui pește mare ce înghite lucrurile puse pentru a fi reciclate. Partea de sus este împărțită în trei ”buzunare”, iar pe capac este desenat ce tipuri de obiecte pot fi aruncate în acel compartiment.

Procesul de implementare a activităților:

Activitățile s-au desfășurat offline, pe parcursul unei săptămâni, dar activitățile le-am discutat și explicat online, pe scurt, pentru a mă asigura că toți copiii au înțeles ce au de realizat. Am ajutat copiii să se orienteze înspre o singură provocare și să se focuseze pe aceasta, să o descrie, să-i caute soluții și să construiască prototipul. Ghidul activităților a fost trimis pe Whats App pe grupul clasei, dar a fost și publicat pe Google Classroom, platforma pe care ne-am desfășurat lecțiile de când stăm acasă.

După primele trei zile, i-am lăsat să gândească și să realizeze prototipul. Mulți elevi au început proiectul, dar nu l-au finalizat toți deoarece pe final de an școlar s-au mobilizat mai greu sau nu au reușit să-și convingă apropiații să se implice în a-i ajuta. Pentru cei care au finalizat proiectul am fost extrem de plăcut surprinsă când am văzut cum s-au implicat toți membrii familiei, de la frați, părinți, până la bunici. După ce copiii au realizat prototipul, cine a dorit ne-a făcut o prezentare a proiectului și la întâlnirea online.

Competențele dezvoltate de elevi:

Elevii au învățat să se implice într-un proiect, să colaboreze cu alții pentru a duce la bun sfârșit ceea ce și-au propus, să fie consecvenți și persuasivi pentru îndeplinirea unei sarcini, și-au exersat creativitatea, imaginația, spiritul civic, abilitățile practice și capacitățile de a se proiecta într-o lume mai bună.

Planuri de viitor:

Abia aștept provocarea nivelului II și receptivitatea elevilor la aceasta.

Oportunități de îmbunătățire:

Îmi place proiectul așa cum este, îmi plac și mie și elevilor provocările, așa că nu am avea nimic de schimbat.