SANUS VIVERE!, ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 10, GALAȚI

Elevii clasei a V-a B implicați în implementarea proiectului SANUS VIVERE! au considerat că, în condițiile actuale, oportunitatea oferită de Change Architects trebuie fructificată, cu atât mai mult cu cât problemele identificate de ei înșiși printr-un brainstorming neplanificat sunt reale, impunându-se găsirea unor modalități concrete de soluționare a acestora, alegerea aparținându-le tot lor. Astfel, elevii și-au propus – și au și realizat – schimbarea modului de viață sau, de ce nu, revenirea la un stil de viață sănătos, necondiționat de restricții impuse de pandemie, realitatea evidențiind că problemele identificate sunt numeroase. I-am sfătuit să abordăm metoda pașilor mărunți, schimbarea începând cu noi înșine, impactul obținut fiind mult mai mare dacă efectele vor fi vizibile. Teoria o cunoaștem cu toții, iar prezentarea proiectului colegilor de școală a confirmat acest lucru. Întrebarea este cât de mult suntem motivați să aducem schimbarea în viața noastră pentru a putea vorbi de instalarea unei adevărate stări de bine, care să ne determine să fim consecvenți în respectarea regulilor pe care ni le impunem în așa fel încât ele să devină un modus vivendi. Ca atare, activitățile de proiect nu și-au propus să schimbe lumea, ci, deocamdată, pe noi înșine, sperând ca promovarea acestora să demonstreze că puterea exemplului atrage noi discipoli – în rândul colegilor și, de ce nu, al familiei. Simplitatea soluțiilor a fost cuvântul de ordine: elevii au optat pentru o alimentație sănătoasă, pentru mișcare colectivă ori individuală, dacă vremea nu a permis, pentru socializare și, nu în ultimul rând, pentru sudarea colectivului, interrelaționarea facilitând crearea unor noi prietenii și, mai ales, dezvoltarea abilităților de comunicare.


Proiect facilitat de STOIAN FLORENTINA.





Obiectivele de dezvolare durabilă abordate:

Provocările identificate:

Problemele identificate de elevi au fost:

a) Sedentarismul, consecință a organizării cursurilor în regim online

b) Creșterea în greutate

c) Alimentație necorespunzătoare

d) Preferința pentru jocurile video, în detrimentul celor în aer liber

e) Agresiunea (verbală) – în cartier

f) Cyberbullying-ul

g) Poluarea / iresponsabilitatea față de mediu

h) Stresul – generat de contextul pandemic

Provocările alese:

Inițial, au fost două mari probleme identificate de către elevi: a) prima, generată de efectele Bullying-ului / Cyberbullying-ului; a) cea de-a doua, consecință a lipsei de mișcare și a unei alimentații nesănătoase. Deși vizau atingerea unor ODD-uri diferite, chiar elevii au sesizat că ambele proiecte pot fi implementate cu ușurință; supunerea la vot a evidențiat promovarea unui proiect axat pe ODD4 – Sănătate și stare de bine. Explicația acestei alegeri este simplă: pe de o parte, organizarea a numeroase activități a căror tematică